Wednesday, November 24, 2010

بنتى و أول دورة شهريه لها !!!!


هانتكلم النهاردة عن موضوع شائك شوية 

وهو اول دورة شهرية لبنتك

طبعا دة هاجس عند كل الامهات اللى بناتهم قربوا من سن البلوغ 


واسئلة كتييير بتدور فى راس كل ام 


اقول لبنتى والا لا ؟؟؟
لو قلتلها اقولها عند سن كام ؟؟؟؟
ازاى امهد لها الموضوع ؟؟؟
هاقولها ازاى اصلا ؟؟؟؟


==============================

اولا انا بنتى عندها 9 سنين و نصف
و اللى خلانى افتح الموضوع ده معاها دلوقتى حاجتين:
انها ممكن تلاحظ انى مش بصلى فى ايام معينه او متثاقله عن الصلاه و طبعا ده كان هيبقى تربويا وحش اوى ازاى عماله اقولها صلى و انا مش بصلى . و كنت ساعات اعمل نفسى بصلى و خلاص لكن كنت زهقت الحقيقه و انا عماله ادارى كأنى عامله عامله 


السبب التانى انى خفت حد من صاحبتها يقولها حاجه كده و لا كده لأى سبب و تبقى اولى المعلومات مسمعتهاش منى



فقلت مبدهاش بقى .. توكلت على الله "أستعنا على الشقى بالله"

فى مره مكنتش صليت قالتلى يا ماما مش هتقومى تصلى ؟؟ قلتلها : لأ 
أتفاجأت طبعا أزاى لأ كده حرام. قلتلها : لأ مش حرام تعالى اقولك ليه


و جبتها جنبى فى حضنى على السرير بتاعها و قعدت احكيلها الحكايه من الأول و هى:



ربنا سبحانه و تعالى خالق جسمنا بيقدر يعيش فيه النونو و يتغذى و يكبر منه .. كل فتره الجسم بيجهز نفسه علشان لو نونو جه يلاقى الأكل و الشرب و الحمايه .. و يقعد مستنى

لكن يكتشف ان مفيش نونو و لا حاجه
طيب هيعمل ايه فى الحاجات اللى جهزها ديه؟؟ كده هتبوظ. فيظطر انه يتخلص منها . فبيطلعها بره الجسم
زى بالظبط الجرح لما يطلع الدم و الميكروبات بره الجسم


فى الفتره اللى الجسم بيطلع فيها الحاجات ديه بره ربنا قالنا منصليش و لا نصوم كمان



طبعا بعد كده كان فى اسئله سيان فى ساعتها او بعدها زى مثلا:

كل اد ايه بيحصل كده؟
بيطلع الحاجات ديه منين؟
طيب شكلها ايه؟
طيب فى رمضان تصومى و لا لأ؟
طيب هتقضى الصلاه اللى عليكى و لا لأ؟
طيب هتقعدى كام يوم متصليش؟
طيب انا كمان هيحصلى كده؟ ايوه طبعا حبيبتى و ساعتها تبقى بنوتى الحلوه الجميله كبرت و تبقى مكلفه شرعا


مثلا انى لازم اغتسل علشان اعرف اصلى و ايه هو الأغتسال

و هكذا

No comments: