Friday, November 26, 2010

الانجاز فى حياه المرأه الأم 3

كتير من الأمهات المتفرغات و انا منهم بيقولوا : "أنجازى فى حياتى هو انى اشوف زوجى و اولادى 
فى احسن حال"
يعنى انا بنجز من خلالهم 



محتاجه أتناقش معاكم فى المقوله ديه
لأنى قعدت فتره أقولها و كنت مقتنعه بيها و عدت فتره بعديها لقيت انه لأ مينفعش و سيطرت على فكره : طيب مع اولادى اللى شغلين وقتى و حياتى دول مسيرهم يكبروا و مش هيبقوا محتجنى زى دلوقتى . ساعتها انا هعمل ايه فى كم الوقت اللى هيبقى عندى و بعد ما بعدت عن اى عمل كان ممكن اخد فى خبره و بعد ما بقى اى خريج افضل منى الف مره يعنى حتى مش هعرف اشتغل تانى

بصراحه أكتئبي جدا و الدنيا بقت سوده فى عنيه و المستقبل مظلم 
و أقعدت أفكر جديا انى انزل اشتغل 

بس مقدرتش

مش علشان انا مش عارفه اشتغل و لا خايفه من التعامل الناس أجتماعيا او اى شىء من ده لا ابدا
لكن أحساسى بمسؤليتى ناحيه بنتى و بيتى كانوا بيقضوا على مضجعى
يعنى مينفعش البنت ترجع من مدرستها تروح على حضانه تقعد فيها لحد الساعه 6 او 7 عقبال ما أرجع من الشغل !!!!

طيب هلحق اقعد معاها أد ايه و هربيها امته و اعلمها القيم و المبادىء أمته و هى كل وقتها مقضياه بره البيت و انا كذلك
فضلا عن ضغط الوقت اللى هعانى منه و اللى مش هيخلينى حتى اعرف اعملها حاجه تأكلها بنفس 

مكنتش و مازلت قادره اعمل كده ابدا

لكن ده محلش المشكله !!!!!!
قررت ان لازم يكون فى حياتى حاجه تانيه بجانب بيتى و بنتى و تكون مفيده و تحقق أهدافى فى حياتى
و الحمد لله منتدانا الجميل ده يعتبر من اكتر الحاجات اللى أشبعت الأحساس ده جوايا و الى الأن بحاول أوجد مجالات أعمل فيها بما لا يتعارض مع مسئولياتى نحو حياتى الأسريه و فى نفس الوقت يشبع فضولى الشخصى و يحسسنى بالأنجاز

و يا رب ألاقى الحاجه ديه و انتم كمان

No comments: