Monday, November 22, 2010

كيف سيتذكرك اولادك بعد مماتك؟؟


بسم الله الرحمن الرحيم 
اللهم احيينى ما دامت الحياة خيرا لى وامتنى ما دام الموت خيرا لى 
كلنا هنموت .. لا مفر
و مش هيبقى مننا غير صورتنا فى عيون اللى أثرنا فيهم و عيشنا معاهم

*********************

ياترى يا بنتى هتفتكرينى ازاى بعد ما اموت
؟؟؟
هتفتكرينى و انا مكشرة و متنرفزه و بزعق..

هتفتكرينى وانا بضحك معاكى من القلب و بلعب معاكى
و لا هتفتكرينى و انا بزعق على البيت اللى اتبهدل و اللعب اللى ملأت المكان ..
ياترى انا كنت بلعب معاكى اصلا؟؟ كام مره؟؟

*********************

هتقولى ياه الله يرحمها بس كانت عصبيه اوى..
و لا هتقولى اللى يرحمك يا امى كنتى الحضن اللى بتحامى فيه..
هتقولى ماما كانت حنينه اوى..
و لا يوم من ايام ماما

و لا مش هتقولى حاجه خالص؟؟؟؟

*********************
لما يذكر اسمى قدامك .. صورتى فى خيالك هيبقى شكلها ايه؟

يا ترى هتبقى وجه بشوش و ابتسامه صافيه ونظره كلها حب ..
و لا مبهدله و مكشره و بصوت و ازعق..
و لا مفيش حاجه خالص؟؟؟؟

*********************

يا ترى هتشوفينى ازاى ؟؟
دفعتك للأحسن .. كنت معين ليكى على الدنيا ..
و لا
كنت ضدك . ضد احلامك و افراحك
كنت ام جهله و لا متعلمه..
كنت ام قويه و مفتريه و لا حنينه..
كنت صحبتك اللى بتحبيها و لا اللى بتتجنبى الكلام معاها..
كنت على مستوى احلامك و توقعاتك كأم و لا خيبت ظنك فى؟..
كنت الأم اللى تفتخرى بيها و تتباهى بيها و لا اللى تخافى تمشى معاها؟..
كنت الأم اللى على مستوى الحدث و لا التايهه الغرقانه فى توافه الأمور..
كنت الأم اللى اول ما تتعرضى لمشكله تلجأى ليها وتلاقيها جنبك و فى ضهرك و لا اللى مش حاسه بيكى و لا فضيالك..

؟؟؟؟؟؟؟؟

*********************

يا ترى هتفضلى فكرانى اد ايه؟
شهر اتنين و لا تأثيرى هيمتد بعمرك و عمر اولادك .. أحفادى
يا ترى هتحكى عنى لأولادك؟

هتقوليلهم عنى ايه
هتعلميهم حاجه علمتهالك و لا هتشوفى انى معلمتكيش حاجه تستاهل ؟؟؟

*********************

يا ترى هتقولى ماما وحشتنى اوى ؟؟

*********************
يا ترى احنا جوه اولادنا شكلنا ايه؟؟؟؟

سيناريو يؤرقنى و يملأ تفكيرى من الحين للحين..
عندها انتبه و اسعى الى تحسين صورتى امام ابنتى..

يا ترى فى حد منكم السؤال ده تعبه زى ما تعبنى ؟؟؟

بنتى هتفتكرنى ازاى بعد ما اموت
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



No comments: