Friday, November 26, 2010

الانجاز فى حياه المرأه الأم 2

كتير مننا كأم متفرغه بيحس ان الوقت اللى بيبذله فى البيت من تنظيف و طبيخ و خلافه + الوقت اللى بيرعى فيه أطفاله عائق لنجاحه 
و بيحس ان حياته ووقته و ايامه بتضيع و تتسرب من بين ايديه
و تبقى خايفه و بعدين العمر بيجرى و انا مبعملش حاجه لنفسى كله ليهم
و بتدخل فى دور من الأحباط و النقمه على كل الحاجات اللى بتضيعلها وقتها و سرقه منها عمرها و بالتالى عصبيتها بتزيد ونفسيتها بتتعب
لأنها حاسه انها مهدره و مفيش حد حاسس بيها

الحقيقه انا مريت بالفتره ديه و كانت عصيبه .. كنت طول الوقت عابسه .. نادر لما أبتسم .. حاسه انى بضيع .. ال فى سنى بقى و ممكن بمؤهل أقل بقى ليدرز و بيقبضوا الشىء الفلانى و انا محلك سر

تعبت اوى اوى و كنت بدور على مخرج
لحد ما ربنا هدانى للى انتى بتقولى عليه يا ام حبيبه و اللى ذكرته جورى فى معرض كلامها و هو:


الأحتساب لوجه الله تعالى
لما تعملى حاجه كويسه لبيتك او اولادك مهما كانت الحاجه ديه تقيله على قلبك زى غسيل المواعين مثلا هههههههه
بتخف خالص لو انتى واخده نيه قبلها و لو انتى احتسبتى قبلها

يعنى ساعات مثلا ببقى تعبانه و مشغوله و ميعاد التمرين بتاع بنتى جيه و باباها مش موجود يعنى انا اللى هنزل اوصلها و همشى و هركب مواصلات ببقى متضايقه و حاسه انه لود على و تضيع لوقتى . بس لما بحتسب ده عند ربنا الموضوع بيختلف تماما و ببقى حاسه انى مش بضيع وقتى بالعكس انا عماله أخد حسنات بفضل الله

الموضوع بيعتمد بشكل كبير على اهداف الواحده مننا فى الحياه
يعنى ايه هدفك ؟

لو انتى هدفك العام انك ترضى ربنا و تسيبى أثر فى الدنيا يشهدلك يوم القيامه و يبقى فى ميزان حسناتك مش هيفرق معاكى بقى بتشتغلى جوه و لا بره
بتعملى خير فى مين
او بتعملى ايه علشان تاخدى الثواب
انتى هىبقى كل اللى همك ازاى تحاولى تصرفى وقتك فى اعمال تديكى ثواب اكتر
يعنى تفضلى بين خيرين و تختارى خيرهما ثوابا

يا ريت يا كا ام حيرانه و ضايعه زى ما انا كنت و فاكره ان عمرها بيهدر على الفاضى تتعلم الأحتساب و أخد النيه و تبقى على يقين من ده ساعتها بس هتحسى انك أنجزتى كونك أم و ربه أسره
هتحسى و انتى واقفه بتغسلى المواعين أنك أنجزتى ههههههه

هتحسى و انتى بتتعبى حتى فى تنضيف البيت او عمل اكل او كوى ملابس او غسيلها انك أنجزتى شىء فى يومك 
مش هتحسى ان حياتك مهدرة و ملهاش قيمه و مش هتفرق معاكى كتير حد هيشكرك على اللى بتعمليه او لأ 
لأنك هتبقى سعيده من جوه ان ربنا معاكى و شيفك و بيجازيكى خير على تعبك ان شاء الله

No comments: